Wednesday, August 18, 2010

Pengenalan Kenegaraan

Kenegaraan Malaysia ialah pengajian yang berkaitan dengan masyarakat, budaya, sosial, politik, ekonomi dan sejarah Malaysia. Istilah "kenegaraan" secara umum membincangkan hal ehwal sesebuah negara. Kenegaraan Malaysia bukan sahaja suatu usaha memberikan kefahaman tentang latar belakang sejarah negara tetapi lebih daripada itu. Kenegaraan Malaysia merangkumi pembinaan negara bangsa Malaysia itu sendiri dan seterusnya penghayatan yang wajib ada di dalam diri dan sanubari rakyat Malaysia yang akan digunakan sebagai pedoman dan amalan hidup. Oleh yang demikian, perkara-perkara yang berkaitan dengan sejarah Malaysia, sistem pemerintahan Malaysia, pembangunan negara dan pembinaan negara bangsa akan turut dihuraikan dalam topik ini. Topik ini amat penting dan perlu dihayati oleh setiap warganegara Malaysia.

0 comments:

Post a Comment

Sumber Rujukan

Mohd Shariefudin Abdullah, Mohamad Kamal Kamaruddin dan Ahmad Sohaimi Lazim (2009). Kenegaraan dan Ketamadunan. Diterbitkan oleh Oxford Fajar Sdn. Bhd.

Faridah Jaafar (2007). Perdana Menteri dan Dasar Luar Malaysia 1957-2995. Diterbitkan oleh Universiti malaya.

Wu Min Aun (1981). Pengenalan kepada Sistem Perundangan Malaysia. Diterbitkan oleh Heinemann Educational Book (Asia) Ltd. Singapura. Hong Kong.

Lagu rasmi Negara Malaysia