Wednesday, August 25, 2010

Tun Abdullah Ahmad Badawi, Bapa Pembangunan Modal Insan, 2003-2009


Dato' Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi dilahirkan pada 26 November 1939, di Kampung Perlis Bayan Lepas, Pulau Pinang. Beliau merupakan anak pertama daripada empat orang adik beradik hasil daripada perkahwinan Haji Ahmad Bin Sheikh Abdullah Fahim yang lebih dikenali sebagai Haji Ahmad Badawi dengan Datuk Khailan Binti Hassan. Bapanya berketurunan Arab manakala ibunya berketurunan Cina Islam yang berasal dari Guandong, China. Dato' Seri Abdullah dibesarkan dalam suasana kampung di Kepala Batas dalam keadaan negara yang masih dijajah. Ketika itu masyarakat kampung di Kepala Batas hidup di dalam serba kekurangan dan kemiskinan.
     pendidikan awal beliau bermula di Sekolah Kebangsaan Permatang Bertam. Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran peringkat Menengah di Sekolah Tinggi Bukit Mertajam dan Penang Methodist Boys School, Pulau Pinang. Pendidikan agamanya bermula di rumah melalui datuk dan ayahnya Sheikh Abdullah Fahim dan Haji Ahmad Badawi. Beliau meneruskan pengajian diperingkat ijazah kepujian dalam bidang Pengajian Islam pada tahun 1964. Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi telah mengahwini Datin Seri Endon Dato' Mahmod pada tahun 1965 dan dikurniakan dua orang anak iaitu Kamaluddin dan Nori.

Tun Dr. Mahathir Mohamad, Bapa Pemodenan, 1981-2003



Tun Dr, Mahathir bin Mohamad dilahirkan pada 20 Disember 1925, di Seberang Perak, Alor Star, Kedah. Beliau merupakan anak bongsu daripada sembilan orang bersaudara dari ibu berketurunan Melayu dan bapanya India Muslim. Kerjaya bapanya sebagai guru besar sekolah mempengaruhi keperibadian beliau sebagai individu yang tegas dan berdisiplin. Begitu juga keperibadian ayahnya yang mempunyai kesedaran sosial yang tinggi bagi memajukan kehidupan khalayak termiskin di desa yang ketinggalan kesan dari sistem ekonomi kolonial turut memberi pengaruh kepada beliau.
 Ketika usianya 21 tahun, beliau banyak menulis artikel di akhbar New Straits Times dan C.h.e. Det merupakan nama samaran yang sering dipakai. "Masalah Bumiputra dan Melayu adalah perkara yang beliau gemar sekali bangkitkan". kemiskinan masyarakat Melayu yang tinggal di luar bandar merupakan tema yang kerap diangkat ke permukaan. Beliau berpendirian penjajah British dan dasar pecah belah dan perintah merupakan halangan utama kemajuan ekonomi bangsa Melayu. "Dr. Mahathir mempunyai kepercayaan dan keyakinan diri yang tinggi dan tidak mudah percaya kepada penjajah walaupun era penjajahan telah berlalu".
 Namun Tun Dr. Mahathir yang terkenal dengan sikapnya yang suka berterus terang mengataan: "pernah suatu ketika kita dituduh sebagai suatu bangsa yang pemalas. kalau mereka boleh berkata demikian dan menyatakannya secara terbuka saya tidak melihat alasan kenapa kita tidak boleh mengatakan keyakinan kita tentang mereka lebih lagi ianya betul dari segi fakta". Beliau juga disifatkan sebagai individu yang penyendiri, pemalu, pendiam, namun pada sesetengah orang menganggap beliau sebagai seorang yang berterus terang, bertindak cergas, berani, teliti, dan punya cita-cita dan disiplin yang tinggi. Apatah lagi dalam perkara yang berkait rapat dengan kehormatan bangsa Malaysia. Hal ini tercermin dari ulasan beliau: Kejayaan bukan mudah dicapai, kepala perlu dihantukkan ke dinding sebelum dinding dapat dipecahkan...ataupun mungkin kepala itu yang akan pecah. Saya rasa kita harus bertindak demikian, saya tidak percaya kita harus mengalah".

Tun Hussein bin Dato' Onn, Bapa Perpaduan, 1976-1981


Tun Hussein Onn lahir di Johor Bharu pada 12 Februari 1922. Beliau merupakan anak sulung kepada Dato' Jaafar dan Datin Halimah Hussein yang mempunyai lapan orang anak, iaitu empat lelaki dan empat perempuan. Tun Hussein Onn lahir daripada keluarga berlatarbelakangkan politik kerana ayah, datuk dan bapa saudaranya pernah menjadi Menteri Besar Johor. Secara tidak langsung darah kepimpinan keluarganya turut mengalir di dalam diri beliau.

Tun Abdul Razak bin Haji Dato' Hussien, Bapa Pembangunan, 1970-1976


Tun Abdul Razak lahir pada 11 Mac 1922 di sebuah perkampungan kecil Pulau Keladi, Pekan Pahang. Anak sulung kepada Orang Kaya Indera Shahbandar Dato' Hussein bin Mohd. Taib. Bapanya merupakan salah seorang dari empat orang besar Diraja Phang yang mempunyai hubungan yang erat dengan Istana Pahang. Keluarganya berasal dari keturunan bangsawan Sulawesi Selatan Indonesia, dari suku kaum Bugis Bone yang terkenal mempunyai nilai kesantunan yang tinggi. Oleh sebab itu sedikit sebanyak tabiat dan geraknya masih dipengaruhi oleh faktor kebangsawanannya. Dunia kebangsawanan turut menjadikan beliau seorang yang patuh dengan lingkungan yang teratur.
     Walaupun lahir dalam kalanngan keluarga bangsawan, tokoh ini membesar dalam suasana kampung bersama datuknya di kampung Jambu Langgar. Persekitaran kampung menjadikan beliau seorang yang sederhana, penuh pengertian terhadap kesukaran dan keperitan hidup rakyat di bawah penjajahan British. Beliau juga dapat melihat dengan jelas perbezaan kehidupan golongan bangsawan dan rakyat bawahan. Pendidikan perundangan menjadikan beliau sebagai individu yang begitu memahami prinsip keadilan dan kesaksamaan, Pendidikan tinggi yang dilaluinya di luar negara mendedahkan beliau kepada dunia moden. Pengalaman menuntut di luar negara telah meletakkan suatu kerangka yang teguh bagi pertumbuhan watak dan peribadinya sebagai pemimpin pragmatis. Kesemua faktor ini secara tidak langsung bergabung membentuk keperibadian Tun Abdul Razak ketika beliau menjadi anggota elit penguasa di Malaysia.

Y.T.M Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Bapa Kemerdekaan, 1957-1970



Tunku Abdul Rahman lahir di Alor Star, Kedah pada 8 Februari 1903 dari gabungan darah Melayu, Siam dan Burma. Beliau merupakan putera ketujuh Sultan Kedah, Sultan Abdul Hamid Halim Shah dengan isterinya yang keenam Che Manjalara. Pada zaman remajanya, Tunku muncul sebagai seorang anggota elit bangsawan yang sudah biasa dengan kehidupan yang serba mewah.
 Pendidikan formal Tunku bermula ketika usianya enam tahun. Beliau mengikuti pendidikan Inggeris di Sultan Abdul Hamid College Alor Star. Pada tahun 1913, Tunku mengikuti abangnya Tunku Yusof ke Siam dan belajar di sekolah Thebsurian. Setelah Tunku Yusof meninggal dunia pada tahun 1915, Tunku kembali ke Kedah dan dihantar belajar ke Penang Free School Pulau Pinang. Pada 1920, dalam usia yang masih muda Tunku mendapat peluang melanjutkan pelajarannya ke Univesiti Cambridge England dengan biasiswa kerajaan negeri Kedah.
 Selama lebih enam tahun di England dengan pergaulan yang serba luas sudah tentu dapat menyediakan latar yang tersendiri terhadap keperibadian Tunku yang sekaligus memberi impak terhadap dasar luar zaman beliau. Tunku sendiri mengakui kehidupannya di Cambridge sebagai kehidupan yang penuh keseronokan dan nikmat. Beliau tidak perlu bersusah payah berlumba-lumba menaiki kenderaan awam kerana beliau memiliki sebuah kereta sport. Sikap Tunku lebih jelas dapat diterjemah melalui petikan yang dibuat oleh Abdullah Ahmad:
"His royal roots, his many years in England, his pride of being a Malay Prince and a Muslim modernist and reformist, his abiding interest in Islam alongside his love for horseracing, poker, sports, dancing, wine. brandy, cigarettes, cigar, gracious living, a good life and parties, were keys to understanding him as a politician and his policies of the country. His British education and his fondness for British lifestyle had some effect on his perception of Islam".

Sunday, August 22, 2010

Kandungan Perlembagaan Malaysia

Perlembagaan Persekutuan memiliki 3 aspek yan sangat berkait rapat. Kewibawaan dan kekekalan perlembagaan bergantung kepada penerusan ketiga-tiga aspek ini. Antara aspek tersebut ialah kerohanian perlembagaan, peruntukan perlembagaan dan pelaksanaan perlembagaan. Aspek kerohanian perlembagaan ialah satu working dokumen yang semestinya hidup iaitu mempunyai jiwa idealisme. Kontrak sosial itu tidak akan hidup jika hanya mengandungi saranan undang-undang yang beku.
     Dalam hal ini, kita perlu merujuk kepada 5 prinsip Rukun Negara dan mendalami huraian rasmi prinsip-prinsip tersebut. Harus diingatkan bahawa Rukun Negara itu sendiri terbentuk dalam suasana krisis. Bukan sahaja Akta Keselamatan suasana Dalam Negeri itu diperkuat lagi malah Akta Hasutan juga diperkukuh. Selepas Peristiwa 13 Mei 1969, Parlimen digantung dan pentadbiran negara dikendalikan oleh Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang dibentuk melalui Artikel 150. Badan Perundingan MAGERAN telah menurunkan Rukun Negara selaku satu intisari Perlembagaan Malaysia. 
Prinsip-prinsip Rukun Negara ada lima, iaitu:

Huraian dibuat berasaskan tujuan dan matlamat prinsip-prinsip tersebut untuk mewujudkan:
  1. Sebuah negara yang bersatu, iaitu mengatasi masalah dualisme ekonomi.
  2. Sebuah masyarakat berdemokrasi, iaitu menerima hakikat bahawa rakyatlah yang memilih ahli-ahli parlimen dan kerajaan.
  3. Sebuah masyarakat yang adil, iaitu khusus untuk keadilan ekonomi.
  4. Sebuah masyarakat yang liberal, iaitu yang bertolak ansur dan cuba mengelakkan konflik yang berpanjangan
  5. Sebuah masyarakat yang progresif, iaitu keupayaan untuk menggunakan kemahiran sains dan teknologi ke arah pembangunan sosioekonomi negara.

Sumber Rujukan

Mohd Shariefudin Abdullah, Mohamad Kamal Kamaruddin dan Ahmad Sohaimi Lazim (2009). Kenegaraan dan Ketamadunan. Diterbitkan oleh Oxford Fajar Sdn. Bhd.

Faridah Jaafar (2007). Perdana Menteri dan Dasar Luar Malaysia 1957-2995. Diterbitkan oleh Universiti malaya.

Wu Min Aun (1981). Pengenalan kepada Sistem Perundangan Malaysia. Diterbitkan oleh Heinemann Educational Book (Asia) Ltd. Singapura. Hong Kong.

Lagu rasmi Negara Malaysia