Wednesday, August 25, 2010

Tun Abdullah Ahmad Badawi, Bapa Pembangunan Modal Insan, 2003-2009


Dato' Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi dilahirkan pada 26 November 1939, di Kampung Perlis Bayan Lepas, Pulau Pinang. Beliau merupakan anak pertama daripada empat orang adik beradik hasil daripada perkahwinan Haji Ahmad Bin Sheikh Abdullah Fahim yang lebih dikenali sebagai Haji Ahmad Badawi dengan Datuk Khailan Binti Hassan. Bapanya berketurunan Arab manakala ibunya berketurunan Cina Islam yang berasal dari Guandong, China. Dato' Seri Abdullah dibesarkan dalam suasana kampung di Kepala Batas dalam keadaan negara yang masih dijajah. Ketika itu masyarakat kampung di Kepala Batas hidup di dalam serba kekurangan dan kemiskinan.
     pendidikan awal beliau bermula di Sekolah Kebangsaan Permatang Bertam. Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran peringkat Menengah di Sekolah Tinggi Bukit Mertajam dan Penang Methodist Boys School, Pulau Pinang. Pendidikan agamanya bermula di rumah melalui datuk dan ayahnya Sheikh Abdullah Fahim dan Haji Ahmad Badawi. Beliau meneruskan pengajian diperingkat ijazah kepujian dalam bidang Pengajian Islam pada tahun 1964. Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi telah mengahwini Datin Seri Endon Dato' Mahmod pada tahun 1965 dan dikurniakan dua orang anak iaitu Kamaluddin dan Nori.

0 comments:

Post a Comment

Sumber Rujukan

Mohd Shariefudin Abdullah, Mohamad Kamal Kamaruddin dan Ahmad Sohaimi Lazim (2009). Kenegaraan dan Ketamadunan. Diterbitkan oleh Oxford Fajar Sdn. Bhd.

Faridah Jaafar (2007). Perdana Menteri dan Dasar Luar Malaysia 1957-2995. Diterbitkan oleh Universiti malaya.

Wu Min Aun (1981). Pengenalan kepada Sistem Perundangan Malaysia. Diterbitkan oleh Heinemann Educational Book (Asia) Ltd. Singapura. Hong Kong.

Lagu rasmi Negara Malaysia