Wednesday, August 25, 2010

Tun Abdul Razak bin Haji Dato' Hussien, Bapa Pembangunan, 1970-1976


Tun Abdul Razak lahir pada 11 Mac 1922 di sebuah perkampungan kecil Pulau Keladi, Pekan Pahang. Anak sulung kepada Orang Kaya Indera Shahbandar Dato' Hussein bin Mohd. Taib. Bapanya merupakan salah seorang dari empat orang besar Diraja Phang yang mempunyai hubungan yang erat dengan Istana Pahang. Keluarganya berasal dari keturunan bangsawan Sulawesi Selatan Indonesia, dari suku kaum Bugis Bone yang terkenal mempunyai nilai kesantunan yang tinggi. Oleh sebab itu sedikit sebanyak tabiat dan geraknya masih dipengaruhi oleh faktor kebangsawanannya. Dunia kebangsawanan turut menjadikan beliau seorang yang patuh dengan lingkungan yang teratur.
     Walaupun lahir dalam kalanngan keluarga bangsawan, tokoh ini membesar dalam suasana kampung bersama datuknya di kampung Jambu Langgar. Persekitaran kampung menjadikan beliau seorang yang sederhana, penuh pengertian terhadap kesukaran dan keperitan hidup rakyat di bawah penjajahan British. Beliau juga dapat melihat dengan jelas perbezaan kehidupan golongan bangsawan dan rakyat bawahan. Pendidikan perundangan menjadikan beliau sebagai individu yang begitu memahami prinsip keadilan dan kesaksamaan, Pendidikan tinggi yang dilaluinya di luar negara mendedahkan beliau kepada dunia moden. Pengalaman menuntut di luar negara telah meletakkan suatu kerangka yang teguh bagi pertumbuhan watak dan peribadinya sebagai pemimpin pragmatis. Kesemua faktor ini secara tidak langsung bergabung membentuk keperibadian Tun Abdul Razak ketika beliau menjadi anggota elit penguasa di Malaysia.

0 comments:

Post a Comment

Sumber Rujukan

Mohd Shariefudin Abdullah, Mohamad Kamal Kamaruddin dan Ahmad Sohaimi Lazim (2009). Kenegaraan dan Ketamadunan. Diterbitkan oleh Oxford Fajar Sdn. Bhd.

Faridah Jaafar (2007). Perdana Menteri dan Dasar Luar Malaysia 1957-2995. Diterbitkan oleh Universiti malaya.

Wu Min Aun (1981). Pengenalan kepada Sistem Perundangan Malaysia. Diterbitkan oleh Heinemann Educational Book (Asia) Ltd. Singapura. Hong Kong.

Lagu rasmi Negara Malaysia